1.     خروج و شورش سفیانی

قطعی ترین نشانه در روایات شیعه خروج سفیانی است . اما در کتب اهل سنت از سفیانی اسمی نیست اما در عوض در کتب اهل سنت از شخصی به نام دجال سخن گفته شده است و تعداد احادیث مربوط به او خیلی بیشتر از روایات شیعه در مورد سفیانی است . در کتاب الغیبه آمده است : « از علائم حتمی ظهور شورش سفیانی در ماه رجب است » .

امام زین العابدین (ع) فرمودند : امر امام قائم (ع) و امر سفیانی از جانب خداوند حتمی میباشد و امام قائم ظهور نمیکند مگر پس از آمدن سفیانی .

دجال : صیغه مبالغه از کلمه دجل به معنای پنهان کننده حق و آشکار کننده ی باطل گفته شده که نام اصلی دجال صایدابن صید است و والدینش هر دو یهودی هستند و سه سال قبل از خروجش قحطی میشود . در روایات اهل تسنن خصوصیاتی برای دجال گفته شده از جمله اینکه مردی کافر و دارای عمر طولانی ، کوتاه قد ، چاق و زشت رو است که تمام عالم بجز مکه و مدینه را تسرف میکند و هنگام خروجش حضرت بقیه الله بر سفیان فائق آمده است .

 

2.     خسف بیداء

بیداء نام سرزمینی است در دو منزلی مدینه و خسف به معنای بلعیدن و نابود کردن . طبق روایات متعددی تمام لشگر سفیانی پس از جنایت های بیشمار هنگام عبور از این سرزمین به دل زمین فرو رفته و نابود میشود و فقط سه نفر ازین لشگر زنده میمانند .

امام صادق (ع) فرمودند : خروج سفیانی ، یمانی و قتل نفس زکیه و خسف در بیداء بین مکه و مدینه و ندای آسمانی از حتمیات است ( یعنی حتما قبل از ظهور امام عصر (ع) به وقوع می پیوندند )

 

3.     صیحه آسمانی

از مجموع روایات در باب نداهای آسمانی برمی آید که دو نوع ندا است ، اول یک دسته جزو نشانه های غیر حتمی اند مثل ندای آسمانی در ماه رجب ، دوم یک دسته جزو نشانه های حتمی ظهور اند مثل دو صیحه ی آسمانی که در یک روز از ماه رمضان واقع میشود .

حضرت امیرالمومنین فرمودند : هنگامی که منادی غیبی از آسمان ندا دهد که حق با آل محمد (ع) می باشد پس در آن هنگام نام و یاد مهدی (ع) بر زبان های مردم جاری میگردد و مردم دوستی او را مینوشند . دیگر یادی از غیر او به میان نمی آید .

 

4.     قتل نفس زکیه

اغلب روایات در باب کشته شدن نفس زکیه متعلق به کتب شیعه است ولی در کتب اهل سنت روایتی بر رد آن نبوده . اما روایات موافقی هم وجود دارد که سه نظریه است : 1 نفس زکیه از نظر لغت به معنای انسان کامل و تذهیب نفس کرده است و محدثین آن را لقب جوانی از بنی هاشم از فرزندان امام حسین (ع) میداند که جزو لشگریان امام زمان بوده و حضرت او را به عنوان پیک برای رساندن پیغام خود بر مردم مکه به آنجا میفرستند و او پس از ابلاغ پیام حضرت در مکه مورد هجوم مردم قرار میگیرد و مظلومانه در بیت الحرام در بین رکن و مقام در ماه حرام به شهادت میرسد و طبق روایت پانزده رو پس از این واقعه قیام حضرت واقع میشود . 2 بعضی دیگر از محدثین نفس زکیه را از اولاد امام حسن (ع) میدانند و میگویند وی پشت دروازه کوفه به همراه هفتاد نفر از صالحین به شهادت میرسد . 3 گروه سوم گفته اند که کسی جزء ابوعبدالله ابن الحسن ابن الحسن ابن العلی ابن ابی طالب نیست که در زمان منصور دوانقی خلیفه ی عباسی سر به شورش برداشت و کشته شد .

گروه سوم او را از مدعیان مهدویت دانسته و از نظر اخلاقی انسان چندان پاک و کاملی نمیدانند .

 

5.     خروج و قیام یمانی

امام صادق (ع) یمانی را چنین معرفی میکند : از نشانه های ظهور خروج یکی از اولاد عمویم زید است در یمن و در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که خروج سفیانی و خراسانی و یمانی در یک روز واحد است و امام باقر (ع) فرموده اند که سفیانی (عثمان ابن عنبس یا عثمان ابن عتبه) از شام و یمانی از یمن ( از آبادی ای به نام کرعه ) و سید خراسانی و شعیب ابن صالح ارزی قیام میکند .

 

6.     قیام سید خراسانی

در برخی روایات از خروج سید خراسانی به عنوان علائم ظهور نامبرده شده ( اما در هیچ حدیثی به صراحت جزء علائم ظهور شمرده نشده بود ) . برخی محدثین سید خراسانی را با سید حسنی یکی دانسته اند .