منجی در آیین زرتشت :

اندیشه ی رسیدن به پیروزی نهایی و وصول به جهانی که در آن مراد های آدمی برآورده شود و بر همه ی خواسته هایش پیروز گردد نزد زرتشتیان و تعلیمات دینی آنها به وفور دیده میشود . پیروان (( هرمزد )) با اعتقاد به نیروی لایزال او ، پیوسته در تلاش و جستجوی نجات بخشی هستند که آرزوی آنان را برآورد و پرهیزکاران را به نعمت جاودانی و کافران را به رنجی جانکاه و مداوم دچار سازد .

در یکی از کتابهای مقدس آنها میخوانیم : زندگان و آنهایی که بوده اند و خواهند بود نجاتی خواهند جست که از سوی او می آید ، آنکه امید میدهد که روان پرهیزکاران را در بی مرگی نیرومند بود و آن دروندان در رنج جاودان . اینها را مزدا اهورا به شهریاری ( نیروی خویش ) آفرید .

همچنین در یکی از کتابهای دیگر آنان آمده است سوشیانس ( نامیده خواهد شد ) زیرا که سراسر جهان مادی را سود خواهد داد .

در کتاب (( زند )) بعد از ذکر مقابله و مبارزه همیشگی ایزدان و اهریمنان آمده است : (( در آن هنگام فتح و پیروزی و نصرت ایزدان و منقرض شدن نسل اهریمنان ، عالم به سعادت اصلی خود میرسد ، و فرزندان آدم بر صندلی سعادت و برکت خواهند نشست )) .

از برخی عبارات (( جاماسب )) در کتاب جاماسب نامه به نقل از زرتشت استفاده میشود که او اشاره به خروج حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان کرده است . او از زرتشت چنین نقل میکند : (( خروج میکند مردی از سرزمین تازیان از ذریه ی هاشم مردی با سری بزرگ ، جسمی عظیم ، ساقی بلند بر دین جدش ، همراه با لشگری بسیار به ایران روی می آورد و زمین را آباد میکند و نیز آن را پر از عدل و داد خواهد کرد .