این مسئله از چند جهت قابل بررسی میباشد همانگونه که علامه بزرگوار موسوی اصفهانی در کتاب پر ارزش مکیال المکارم بدان اشاره نموده اند ، شناخت حضرت ولیعصر (ع) از جمله واجبات می باشد و چون شناختن علائمی که مقارن با ظهور آن حضرت یا نزدیک به آن است مقدمه شناخت آن بزرگوار میباشد . در نتیجه دانستن آن نشانه ها لازمه ی شناخت آن حضرت محسوب میشود .

ائمه اطهار (ع) نشانه هایی را که خداوند متعال برای ظهور حضرت قائم (ع) مقرر فرموده است برای اصحاب خویش نقل نموده و آن بزرگواران نیز با مشکلات و مصائب فراوانی ، آنها را به دست ما رسانده اند تا در صورت بروز فتنه و گمراهی افراد با مطالعه و مراجعه به این نشانه ها دچار تردید و شک نشده و در دین خود ثابت قدم بمانند . همچنین بر اساس نشانه های ارزشمند راستگویان از دروغگویان متمایز گردند . بنابراین بر هر مومن لازم است که علائم ظهور آن حضرت را بشناسد تا هرگاه ظاهر گردیدند خود را به جهت اطاعت و یاری آن حضرت آماده کرده و حق را از باطل تشخیص بدهد تا به سبب آن از شقاوت ابدی رها شده و به سعادت ابدی نائل گردد .

ممکن است در مطالعه علائم ظهور این پرسش مطرح شود که آیا تمامی علائمی که برای ظهور امام زمان (ع) در روایات بیان شده است ، لزوما تحقق میابند ؟

پاسخ این پرسش ، روایتی است که داود ابن ابی قاسم از امام جواد (ع) راجع به محقق شدن برخی علائم ظهور امام زمان (ع) میپرسد که : آیا خداوند در امور حتمی مانند علائم حتمی ظهور امام عصر (ع) تغییری ایجاد میکند یا خیر ؟ آن حضرت در پاسخ فرموندند : (( آری ، خداوند ممکن است در علائم ، حتی اگر حتمی باشند به دلایلی بر طبق صلاحدید خود و برای آزمایش مردمان تغییر ایجاد نماید . ))

داود میگوید به آن حضرت عرض کردم : ترس آنرا دارم که خداوند در امر ظهور حضرت حجت نیز تغییری حاصل کند و اصلا ظهوری انجام نشده و فرجی در کار نباشد .

مولایمان امام جواد (ع) در پاسخ به داود فرمودند : ظهور امام مهدی (ع) از جمله وعده های الهی میباشد و بر طبق قرآن کریم هیچگاه خداوند متعال در وعده خود تخلف نمی نماید .

پس بر طبق آیات و روایات باید شب و روز و هر لحظه منتظر ظهور بود . باید همچون بیماری که انتظار طبیب درد آشنایی را میکشد چشم به راه امام زمان (عج) ماند و این مسائل و نکات حساس نباید از چشمان تیزبین مومنان مخفی شود  .

در ضمن ، طبق آنچه که در روایات وجود دارد مطالعه و بررسی احوالات اقوام گذشته مانند ماجرای بنی اسرائیل میتواند راه گشای برخی مسائل و همچنین آمادگی مومنان برای آزمایش ها و اطلاعات قبل از ظهور باشد . چراکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند : (( ظهور واقع نخواهد شد تا اینکه امت من بدون کم و زیاد به سرنوشت امت های قبل و قرن های گذشته دچار شود )) .