1.     وضعیت مومنان در آخرالزمان

از پیامبر اکرم (ص) در این باره سخنانی نقل شده است :

در آن زمان اشخاص پست ، مقامشان بالا میرود و اشخاص شریف و نجیب مرتبه هایشان پست میگردد .

در آن زمان دل مومن در درون او آب میشود همانگونه که نمک در آب حل میشود ، از جهت آنچه که از منکرات و زشتی ها میبیند و نمیتواند آنها را تغییر دهد .

امام صادق (ع) فرمودند : در آن زمان مومن قدرت بر نهی و انکار از زشتی ها را ندارد مگر با دل خود و هرگونه خواری از مردم آن زمان به مومن میرسد .

 

2.     وضعیت قرآن

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : زود باشد بیاید زمانی بر امت من که قاریان قرآن زیاد شده و فقها کم میشود پس بعد از آن زمانی بر امت من بیاید که قرآن را قرائت میکنند ، امام از گلوی ایشان تجاوز نمیکند ( یعنی اینکه مورد پذیرش و قبول درگاه الهی واقع نمیگردد ) .

پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : بر امت من زمانی می آید که در آن قرآن با سازها و نوازها قرائت میگردد .

 

3.     وضعیت مساجد

پیامبر اکرم (ص) در باره وضعیت مساجد فرمودند : در آن زمان همچنان که بِیَع و کلیساهای یهود و نصاری زینت کرده میشوند ، مساجد نیز زینت میشوند و مناره ها بلند میگردد .

مساجد مردم آخرالزمان آباد است ، اما دلهایشان از هدایت خراب میشود .

از علائم ساعت ظهور این است که شخص در مسجد عبور میکند ولی دو رکعت نماز در آن نمیخواند .

امام صادق (ع) فرمودند : در آن زمان مرد به جایگاه نماز خود میرود و در حالی میرود که چیزی جز لباس های او با او نیست ( یعنی برخی از پوشیدنی های او را دزدیده اند ) .

 

4.     وضعیت حاکمان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : در آن زمان حاکمان قرآن را تابع هواهای نفسانی خویش قرار میدهند .

حضرت علی (ع) فرمودند : در آن زمان رؤسا ریاست را به کسی میدهند که سزاوار ریاست کردن نیست و در آن زمان ریاست را برای فخر کردن و ظلم به دیگران طلب مینمایند .

 

5.     نحوه قضاوت

مولایمان حضرت علی (ع) فرمودند : در آن زمان مردم با در نظر گرفتن و ملاحظه ی نسبت و خصوصیت و رفاقت ، شهادت میدهند بدون اینکه حق را بشناسند .

حضرت علی (ع) فرمودند : در آخرالزمان قضات مردم رشوه میپذیرند و دادستان های آنان به چیزی که نمیدانند حکم میدهند و در آن زمان مردم شهادت ها را به همدیگر قرض میدهند ( به دروغ برای همدیگر شهادت میدهند ) .

 

6.     روابط اجتماعی مردم در آن زمان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : در آن زمان شریک ها در معامله به هم دیگر خیانت میکنند .

در آن دوره عیب گویی در پشت سرهم سبب لذت بردن و خوش طبعی ایشان میگردد و بزرگ بر کوچک رحم نمیکند و کوچک بر بزرگ احترام نمکند و مرد با همسایه خود جفا میکند ، سخنان مردمان آن زمان از عسل شیرین تر اما دلهایشان از حنظل ( گیاهی است بسیار تلخ ) تلخ تر است .

در آخرالزمان نفس های خویش را به سبب شهوت هایی که دارد به یکدیگر میدهند . احتمالا منظور آن حضرت بعضی از کلمات باشد که امروزه به غلط در میان مردم رواج یافته است مانند فدایت شوم و قربان تو ... یا آنکه در آخرالزمان خود را به رایگان تسلیم شهوات میکنند .

 

7.     وضعیت مردان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : در آن زمان مردان امت من به طلا زینت میکنند و لباس های حریر و دیبا میپوشند و پوست های دباغی شده ی نازک را برمیگزینند .

زمانی بر مردم می آید که اگر در آن زمان ، اسم مردی را بشنوی از دیدن او بهتر میباشد و اگر او را ببینی ، بهتر از اینکه او را تجربه نمایی و اگر او را تجربه نمایی درمیابی که دین آنها درهم هایشان ، همت آنها شکم هایشان و زنهای ایشان قبله هایشان میباشد . برای صاحبان نان ، خم میشوند و برای صاحبان درهم سجده میکنند . آنها حیران و سرگردان و مست بوده ، نه مسلمان میباشند و نه از نصاری .

 

8.     وضعیت زنان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : در آن زمان جمعیت ها و دسته بندی ها زیاد میشوند تا اینکه زنان در مجالس همانند مردان سخنرانی میکنند . همچنین مرد با زن خود در تجارت شریک میشود و مردان به زنان و زنان به مردان شبیه میگردند و زنان بر زین ها سوار میشوند ، پس لعنت خدا بر ایشان باد .

در آن زمان زنان بخاطر حرصشان بر دنیا به کار مشغول میشوند و با شوهران خود در کسب و تجارت شرکت میکنند .

در آن زمان طلاق بسیار شده و حدود خدا برپا نمیشود .

امام جعفرصادق (ع) فرمودند : در آخرالزمان زن بر شوهر خود غلبه میکند و به چیزی که شوهرش نمیخواهد عمل کرده و به شوهر خود نفقه میدهد .

 

9.     وضعیت پدران و مادران

پیامبر اکرم (ص) فرمودند در آن زمان مرد به پدر و مادرش جفا میکند اما با رفیقش نیکویی میکند . و پسر بر پدر و مادر خویش خشمناک میگردد .

در آن زمان فحش دادن به پدر و مادر یکدیگر خوش طبعی ایشان میگردد .

امام جعفرصادق (ع) فرمودند : در آخرالزمان زمانی خواهد آمد که مرد بر پدر خود دروغ میبندد و در حق پدر و مادر خویش نفرین میکند و به مرگ آنان خوشحال میشود .

 

10. موسیقی و غنا

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : در آن زمان مردم طبل و ساز نواختن را نیکو یاد میگیرند و امر به معروف و نهی از منکر را انکار میکنند و در آن زمان زنهای خواننده و رقاصه ظاهر میگردند و همچنین ساز و نوا و آلات لهو کوچک و بزرگ نیز ظاهر میگردد .

مولایمان حضرت علی (ع) فرمودند : در آن زمان شادمانی و نشاط و آوازه خوانی به غنا و ساز و نوازهای را حلال میشمارند .