منجی در آیین زرتشت یهود

پیروان ادیان سه گانه آسمانی ( یهودیان ، مسیحیان و مسلمانان ) بر این باورند که آینده نهایی مسیر زندگی انسان خاکی ، پیروزی ایمان بر کفر ، حاکمیت حق و علم و عدالت اجتماعی و عبادت خدای متعال ، وراثت زمین بر صالحان ، پایان خرافات و گمراهی و ستم و تمامی گونه های انحراف است . و نیز اتفاق دارند شخصی که خداوند عهد و پیمانش را بدست او تحقق میبخشد از فرزندان ابراهیم است ، و شریعتی که به آن حکومت میکند آیین موسی نیست بلکه دین پیامبری است که خداوند در آخرالزمان وی را مبعوث کند و امی ها یعنی اهالی مکه منتظر اویند .

در قرآن کریم آمده است : (( وَ لَقَد کَتَبنا فی الزَّبور مِن بَعدِ الذِکرِ انَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادی الصالِحون )) و ما بعد از تورات در زبور داود نوشتیم که بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد .


اعتقاد به منجی در آیین مسیحیت 


با مراجعه به کتاب مقدس مسیحیان نیز پی میبریم که نه تنها در آنها سخن از ظهور منجی در آخرالزمان به میان آمده ، بلکه درباره ی خصوصیات و جزئیات آن نیز مطالبی بیان شده است . که با تاملی در آنها میتوان در بسیاری از موارد با آنچه در کتابهای مسلمانان در این باره آمده مطابقت کرد و به وحدت نظر رسید .

حضرت مسیح (ع) به جهت بشارت دادن مبعوث شد و کلمه انجیل برگرفته از لفظ یونانی (( اون جلیون )) است که به معنای خبر خوش و بشارت به خلاصی است . اعلان این بشارت به مردم از مهمترین وظایف حضرت مسیح بوده است و مفاد این بشارت همان ملکوت و سلطنت خداییست .

مسیحیان و مسلمانان دراین جهت اتفاق نظر دارند که در حضرت مسیح به آسمان ها رفته و الان زنده است گرچه در خصوصیات آن با هم اختلاف نظر دارند . مسیحیان میگویند حضرت مسیح (ع) به دار آویخته شد و سه روز پس از کشته شدن و دفن شدن بیرون آمد و به آسمان ها سعود کرد . ولی مطابق نظر مسلمانان که از ظاهر آیات قرآن برگرفته شده حضرت مسیح به دار آویخته نشد و کشته نشد بلکه مستقیما به آسمان ها رفت و کس دیگری به جای او به دار آویخته شد .

در انجیل یوحنا آمده است : (( روزی از روزها عیسی به مردم فرمود : من با شما در وقت کمی هستم ، سپس به سوی آنکه مرا فرستاد بازمیگردم زود است که شما مرا دنبال کرده و جستجو کنید ولی مرا نخواهید یافت و آنجایی که من هستم شما استطاعت و قدرت ندارید که بیایید )).

در سوره نساء آمده است : (( و بخاطر کفرشان و تهمت بزرگی که به مریم زدند و گفتارشان که ما مسیح عیسی ابن مریم پیامبر خدا را کشتیم . در حالی که نه او را کشتند و نه بدار آویختند لکن امر بر آنها مشتبه شد و کسانی که درمورد قتل او اختلاف کردند ، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند و قطعا او را نکشتند بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خداوند توانا و حکیم است و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگش به او ( حضرت مسیح ) ایمان می آورد و روز قیامت ، بر آنها گواه خواهد بود )) .

حضرت مسیح (ع) درباره مقدمات قیام ملکوت الهی میفرماید : (( و زود است که خبر جنگ ها و شایعه های آن را بشنوید مبادا از آنها بترسید زیرا چاره ای جز تحقق آنها نیست ، ولی در آن هنگام پایان تاریخ نیست)) . و نیز فرمود : (( آنکه تا نهایت و پایان تاریخ باقی میماند او خلاصی دهنده است )) .

این مطالب نیز مطابق آن چیزی است که در مصادر ما از پیامبر (ص) رسیده است که وقت ظهور حضرت مهدی (ع) و برپایی دولتش را در آخرالزمان معرفی کرده است . پیامبر (ص) فرمود : (( مهدی در آخرالزمان خروج خواهد کرد )) .